سیستم مدیریت محتوا چیست

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا همان content management system همانطور که از اسمش پیداست ابزاری برای مدیریت هرگونه محتوا ائم از مقالات، خدمات، محصولات، نمونه کارها و هرگونه نوع محتوایی که فکر کنید با یک سیستم مدیریت محتوا به راحتی می توانید آن ها را ویرایش، بروزرسانی و به صورت کلی مدیریت نمائید.

در زمانه ای که همه به دنبال رونق دادن به کسب و کار خودشان هستند روی آوردن به فضای کسب و کار آنلاین کاری هوشمندانه و ضروری محسوب می شود. اما همه افراد تخصص ایجاد و طراحی صفحات در بستر وب را ندارند.

حال CMS که مخفف Content management system می باشد، می تواند به بسیاری از شرکت ها و افراد کمک کند تا بدون نیاز به دانش فنی (حتی یک خط کدنویسی!) یک وبسایت برای خودتان ایجاد نمائید و محتوای مورد نیازتان را در آن به سادگی بارگذاری کنید.

تا به حال در دنیای امروزه زیاد این جمله را شنیده اید “چرخ را از نو نسازید.”
سیستم های مدیریت محتوا به شما کمک می کنند تا وبسایتی ایجاد و محتوای داخل آن را مدیریت کنید و دیگر نیازی نیست شما از ابتدا یک سیستم برای انجام این کارها طراحی نمائید. هزینه های مالی و زمان خود را بهینه تر استفاده می کنید و در نتیجه کسب و کار موفق تری با این شیوه خواهید ساخت.

سیستم های مدیریت محتوا شامل وردپرس، دروپال، جوملا و … می باشند؛ در این بین ما تنها با محبوب ترین آن ها یعنی همان “وردپرس” کار داریم. وردپرس نمونه بسیار خوبی از یک سیستم مدیریت محتوا می باشد. شما با وردپرس محتوای خودتان را به راحتی در یک فضایی مشابه مایکروسافت ورد بارگذاری می کنید که رابط کاربری بسیار فوق العاده راحتی دارد و کار با آن بسیار ساده است.

یکی از مزیت های این سیستم به طور مثال هنگام بارگذاری تصاویر و دیگر رسانه ها کافی است به آن بخش بروید و رسانه های خودتان را با یک کلیک بارگذاری کنید و این در حالی است که شما در روش های دیگر باید تعامل مستقیم با وب سرور خودتان داشته باشید و روند کار کمی پیچیده تر می شود.

سیستم مدیریت محتوا از چه چیزی تشکیل شده است؟

اگر بخواهیم فنی به آن ها بنگریم، این سیستم ها از دو بخش اصلی تشکیل شده اند.

  1. برنامه مدیریت محتوا (CMA) : این بخش به شما اجازه مدیریت محتوا و افزودن محتوا را می دهد.
  2. برنامه تحویل محتوا (CDA) : این قسمت همان فرایندی است؛ زمانی که شما هر اقدامی انجام می دهید برای مثال محتوایی را به سایت اضافه می کنید، موارد پشت صحنه را بر عهده دارد و محتوای شما را دریافت و ذخیره و آنگونه که برای شما مطلوبست و می خواهید به کاربرانتان نشان میدهد.

بهترین سیستم های مدیریت محتوا

محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا کدام اند؟

همانطور که می دانید وردپرس محبوب ترین و بهترین سیستم مدیریت محتوا جهان می باشد و بیش از 65.1 درصد سهم بازار را از آن خود کرده است. می توانید قالب و افزونه اورجینال مورد نیاز برای طراحی وبسایت با وردپرس را از آفرتم تهیه نمائید. علاوه بر وردپرس سیستم های مدیریت محتوا محبوب دیگری وجود دارد که عبارتند از :

  1. جوملا
  2. دروپال
  3. Magento
  4. و …

یک سیستم مدیریت محتوا خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • استفاده از فناوری های پیشرفته و بروز
  • بروزرسانی مداوم CMS
  • سرعت و رابط کاربری خوبی داشته باشد.
  • بررسی تیم پشتیبانی این سیستم مدیریت محتوا
  • میزان محبوبیت و جامعه کسانی که از این سیستم استفاده می کنند.
  • ایجاد و ویرایش محتوا در این سیستم ها چقدر راحت است؟
  • چند نفر قرار است روی این سیستم مدیریت محتوا کار کنند؛ آیا قابلیت این را دارند چندین نفر همزمان روی آن کار کنند؟
  • آیا این CMS نیاز های سئو فنی و محتوا سایت مدنظرمان را فراهم خواهد نمود؟
  • میزان بودجه و زمانی که برای اجرای پروژه مدنظرتان در اختیار دارید را با CMS مد نظرتان مطابقت دهید.

اکثر سیستم های مدیریت محتوا عالی از تیم پشتیبانی بزرگ و حرفه ای تشکلیل شده اند که تخصص بسیار بالایی دارند و افرادی که از این سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنند بسیار زیاد هستند. وردپرس که بهترین سیستم مدیریت محتوا در جهان می باشد اکنون اکثر افراد به راحتی می توانند با آن کار کنند زیرا در کنار کدنویسی و موارد فنی عالی؛ رابط کاربری بسیار آسانی دارد و به همین دلیل بیشترین طرفدار را در جهان این سیستم مدیریت محتوا از آن خود کرده است.

نحوه ساخت وبسایت با سیستم های مدیریت محتوا

اگر میخواهید وبسایت خود را با CMS ها راه اندازی نمائید روند کار به صورتی است که در ادامه بیان خواهیم نمود.

  1. نام دامنه و خرید هاست اولین اقدامی است که باید انجام دهید.
  2. سیستم مدیریت محتوای خود را بر روی هاست بارگذاری و سپس نصب نمائید.
  3. آن ها را پیکربندی کنید تا نحوه ظاهر و عملکردی که می خواهید را پیکربندی کند.
  4. شروع به تولید محتوا و ایجاد صفحات وبسایتتان با استفاده از سیستم مدیریت محتوا نصب شده کنید.

مزایای سیستم مدیریت محتوا

  • یکی از مزایای مهم ماهیت مشارکتی آن ها است؛ چندین ویراستار می توانند محتوایی که باید منتشر شود را بررسی کنند و تغییرات لازم و ضروری را در هر جایی انجام دهند.
  • مزیت بسیار مهم بعدی که این سیستم ها دارند هر فردی بدون دانش کدنویسی می تواند محتوا و صفحه ای که مورد نیاز است را ایجاد و به راحتی با آن کار کند.
  • هنگامی که یک شرکت یا شخص از سیستم های مدیریت محتوا برای طراحی و راه اندازی سایت خود استفاده می کند، اتکای خود را به توسعه دهندگان فرانت اند برای ایجاد تغییرات در وب سایت کاهش می دهد و انتشار صفحات جدید وبسایت بسیار سریعتر و آسان تر انجام می شود.
  • بسیاری از شرکت ها و اشخاص از سیستم های مدیریت محتوا برای انتشار مطالب در سایت و شبکه های اجتماعی خودشان استفاده می کند که آسان، کم هزینه تر با دامنه مخاطب بسیار بیشتر نسبت به روشی است که از تلفن و تجارت الکترونیک فقط استفاده می شود.

تفاوت بین CMS، ECM،WCMS چیست؟

همه این سیستم ها وظیفه مدیریت محتوا دارند اما تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد.
CMS برای مدیریت هرگونه محتوای دیجیتال استفاده می شود.
ECM به منظور مدیریت محتوای سازمانی و اسناد تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
WCMS نیز برای مدیریت محتوا یک یا چند وبسایت را فراهم می کند و به طور کلی مخفف سیستم مدیریت محتوا وب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال این محتوا در شبکه های اجتماعی:

مقالات پیشنهادی